• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 23 خرداد 1401
کد مطلب : 163125
+
-

از وقایع ۱۸ تیر ۷۸ تا دادگاه میکونوس

در سومین سلسله از یادداشت‌های 33سال بعد از زعامت رهبر معظم انقلاب اسلامی به مقطعی حساس از تاریخ انقلاب می‌رسیم که هجمه‌های سنگین خارجی و داخلی نظام اسلامی را تهدید می‌کرد.

محمد حسن رحمانی؛ کارشناس سیاسی

تدبیر رهبرمعظم انقلاب در برخورد با وقایع ۱۸تیر۷۸، نماد دیگری از هنر رهبری و هدایت ایشان است؛ حادثه‌ای که با طراحی نیروهای خارجی و صحنه‌گردانی اپوزیسیون داخلی و بازیگری گروهی از اراذل و اوباش و تعدادی دانشجونما که بازیچه سیاست‌بازان حرفه‌ای شده بودند، اتفاق افتاد، اما با اقتدار  رهبری، بساط آن برچیده شد تا آرامش و امنیت به جامعه اسلامی‌مان لبخند زند.

حادثه ۱۱ سپتامبر
نمونه دیگر حادثه ۱۱ سپتامبر بود. اکنون که مواضع اتخاذشده ازسوی گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف در آن زمان بررسی می‌شود، کاملاً نشان می‌دهد که رویکرد رهبر معظم انقلاب چقدر مدبرانه بوده است. جریانات سیاسی به‌اصطلاح اصلاح‌طلب اصرار داشتند که ایران از این فرصت استفاده کند و وارد گفت‌وگو با آمریکا شده و در ائتلاف بزرگ ضدتروریستی شرکت کند؛ درحالی‌که رهبر معظم انقلاب از ظاهر این تحول گذشته و درونی‌‌ترین‌انگیزه این تحولات و روندهای آن ‌را هدف قرار داده بودند و بر این اساس سکان سیاست خارجی کشور را به‌سمت عدم‌ائتلاف و مخالفت با سیاست‌های تهاجمی پس از ۱۱سپتامبر هدایت کردند.

ماجرای دادگاه میکونوس‌
در ماجرای دادگاه میکونوس که به‌دنبال ترور صادق شرفکندی، دبیرکل حزب دمکرات کردستان و 3تن از همفکران وی در ۲۶شهریور‌ماه۱۳۷۱ در رستوران میکونوس آلمان صورت گرفت و با نقش‌آفرینی بنی‌صدر خائن همراه شد، دادگاه میکونوس پس از 5سال در حکمی موهن، حکم بازداشت وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد و در آن از برخی مقامات جمهوری اسلامی به‌عنوان طراحان این ترور نام برده شد. در چنین شرایطی مقام معظم رهبری با اشاره به عدم‌نیاز جمهوری اسلامی به رابطه با کشورهای اروپایی، درباره سفیرانی که به‌خاطر دادگاه میکونوس، کشور ایران را ترک کرده بودند، با قاطعیت فرمودند: لازم نیست سفرایی که رفته‌اند به ایران برگردند، سفیر آلمان حق ندارد بیاید تا زمانی که ما بگوییم و اگر بنا باشد سفرای کشورهای اروپایی مجدداً به تهران بازگردند - البته ایران در این‌راه پیشقدم و درخواست‌کننده نخواهد بود - سفیر آلمان باید آخرین آنها باشد. پس از مدتی کشورهای اروپایی که از چنین اقدامی طرفی نبستند، مجبور شدند سفرای خود را راهی ایران کنند و همانگونه که مقام معظم رهبری تأکید فرمودند، سفیر آلمان آخرین سفیری بود که وارد ایران شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید